top of page
Zoeken

Zorg voor een goede virusscanner!

In deze tijd is het belangrijker dan ooit om een goede virusscanner te hebben. Zorg dan ook voor een virusscanner die u goede bescherming biedt!




Een virusscanner is een programma op uw apparaat dat alle bestanden op uw computer controleerd. Als er een bestand wordt gedownload op uw apparaat wordt dit bestand altijd eerst op een afgesloten stukje van uw computer geplaatst. Hier wordt het bestand dan gescand door de virusscanner. Is het bestand virusvrij? Dan wordt uw bestand in de map geplaatst waar u dit bestand wilt hebben. Bevat het bestand een virus? Dan wordt het bestand automatisch van uw apparaat verwijderd. Een virusscanner is iets anders dan een firewall. Een firewall zorgt voor een soort stadsmuur rondom uw stad (apparaat). Een virusscanner kunt u vergelijken met de politie. Alle inwoners (bestanden) die al binnen de stadsmuur zijn worden gescand en eventueel verwijderd. De virusscanner en firewall werken goed samen. Bij het downloaden worden de bestanden tegengehouden door de firewall en buiten de stadmuur gescand. Daarna mogen ze naar binnen.


Heb ik een virusscanner nodig?

Windows en Apple zijn verschillende systemen. Windows raadt aan om een extra virusscanner te installeren. Apple heeft van zich zelf al een goede beveiliging. U mag natuurlijk altijd een extra virusscanner installeren.


Hoe werkt een virusscanner?

Iedere virusscanner werkt anders. Over het algemeen wordt uw computer automatisch beschermt tegen virussen van buitenaf. Installeerd u de virusscanner nadat u de computer al langere tijd heeft gebruik? Dan raad ik aan altijd meteen een grondige scan te doen. LET OP: een grondige scan duurt meestal heel lang. Zeker als u veel bestanden heeft. Sowieso is het handig om (bijv. iedere week) een kleine scan van uw computer te maken. Tijdens deze scans kunt u gewoon verder werken! Als u veel met (vreemde) USB-sticks/flashdrives werkt is een virusscanner ook heel handig. Bij mijn virusscanner (AVG) kunt u dan meteen deze drive naar het programma toe slepen, en wordt deze al gescand VOOR dat u de drive hoeft te openen. Als dde drive virussen bevat wordt deze meteen uitgeworpen.


Is een virusscanner duur?

Sommige wel. Er zijn echter ook (goede) gratis varianten. Ik gebruik zelf al jaren AVG for Mac. Ik heb hier erg tevreden mee en heb nog NOOIT een virus gehad! Ik kan veilig op internet en heb geen last van virussen of andere malware. Ik heb zelf al heel vaak op open netwerken gezeten en nog geen enkel virus gehad. Ik heb ook zelf virussen gemaakt en op mijn computer geprobeerd maar dit had geen enkel effect. AVG haalde ze allemaal van de computer af voordat ze geinstalleerd waren!


3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page